Nya tågdepån i Nässjö skapar robusthet i tågtrafiken

Nya tågdepån i Nässjö skapar robusthet i tågtrafiken

Ett gult tåg rullar in i en verkstadshall och har ett rött band hängande framför.
Ett av krösatågen klippte invigningsbandet när det rullade in i den nya tågdepån och fick en fanfar spelad strax efteråt. Foto: Johan W Avby

Besökarna på invigningen av den nya tågdepån i Nässjö kunde se på när ett av tågen rullade in på ett verkstadsspår och samtidigt klippte invigningsbandet. Byggnationen av tågdepån och investeringen i nya Krösatåg omfattar totalt en satsning på cirka 1,7 miljarder kronor. Depån ska säkra upp att det finns robusthet i tågsystemet med service av fordonen och trafik på spåren.

Invigningen av den nya tågdepån i Nässjö genomfördes under fredagsförmiddagen den 8 mars. På plats fanns bland andra Rachel De Basso (S), ordförande i regionstyrelsen, Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör på Jönköpings Länstrafik, Thomas Svärd, byggprojektchef hos Regionfastigheter och Malena Tovesson som är kommundirektör i Nässjö kommun.

– Investeringarna på omkring 1,7 miljarder kronor för den nya tågdepån och de nya Krösatågen utgör tillsammans den största satsningen i modern tid på tågtrafik i länet. De här investeringarna har gjorts för resenärerna men också för att personalen som arbetar med trafiken och servicen ska ha bra arbetsmiljö med moderna fordon och hållbara lokaler, säger Rachel De Basso (S).

Centrum för järnvägsbranschen

Besökarna kunde se på när ett av tåget kördes in i verkstaden på den nya depån och samtidigt klippte av invigningsbandet. Sedan fick deltagarna en rundvandring i de nya lokalerna. Tågdepån och bangården runtom är cirka 35000 kvadratmeter stor och av dem utgör byggnaden 7500 kvadratmeter.

– Satsningen på en ny tågdepå för Krösatågtrafiken ska göra det möjligt att fördubbla resandet med tåg till år 2035. Jönköpings län har mycket järnväg och Nässjö är ett nav för tågtrafiken. Med den här investeringen befäster staden sin position som centrum för järnvägsbranschen med trafik, utbildningar, service och kunskap, säger Tommie Ekered (M), ordförande i nämnd för trafik, infrastruktur och miljö i Region Jönköpings län.   

Robusthet i järnvägstrafiken

Den nya tågdepån har byggts av NCC på uppdrag av Region Jönköpings län och fastigheten ägs av det nya bolaget RJL tågdepå Nässjö AB. Själva Krösatågtrafiken tillsammans med tågdepån kommer att drivas av SJ, som har avtal under ett antal år framöver, medan Euromaint ansvarar för underhåll av tågen. Ungefär 20 reparatörer och 10 tjänstemän kommer att arbeta i tågdepån.

– Genom satsningen säkrar vi upp framtiden för Krösatågen där länets invånare får en robust tågtrafik inom men även mellan länen. Den nya tågdepån ger oss helt nya möjligheter till service och reparationer av fordonen, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör på Jönköpings Länstrafik.

Nya tåg under 2025

Tågdepån har varit i bruk sedan 1 januari men fram tills den 29 februari gjordes det främst tester och injusteringar, samtidigt som flytten pågick från den gamla inhyrda tågdepån. Från den 1 mars görs allt underhåll och service av tågen i den nya depån. Enligt tidplanen ska de nya tågen levereras så att de kan börja gå i trafik under 2025. De nya lingonröda Krösatågen är längre och har en annan placering av den tekniska utrustningen.

Om Krösatågtrafiken

Krösatågstrafiken drivs i samverkan mellan de sex regionerna i södra Sverige. Tågen som trafikerar Region Jönköpings län, Region Kronoberg, Region Halland och Region Skåne kommer att underhållas vid den nya tågdepån i Nässjö.

Fakta om nya tågdepån

  • Byggd på en 35000 kvadratmeter stor yta norr om bangården i Nässjö.
  • Fokus på hållbarhet med solpaneler på taket och tvätt som återanvänder regnvatten.
  • Har fyra verkstadsspår och ett tvättspår samt två städplattformar
  • Innehåller lager och verkstad samt administration- och personalutrymmen
  • Började byggas i april 2021 och fick enligt beslut kosta max 720 miljoner kronor, slutpriset är inte redovisat än men hamnar runt 535 miljoner kronor.

Talare på invigningen

  • Rachel De Basso – ordförande i regionstyrelsen i Region Jönköpings län
  • Carl-Johan Sjöberg – trafikdirektör på Jönköpings Länstrafik
  • Malena Tovesson – kommundirektör i Nässjö kommun
  • Thomas Svärd – byggprojektchef hos Regionfastigheter
  • Andreas Saltin – affärschef på NCC
  • Gorka Tamayo – VD Euromaint