Nu får alla blodgivare kallelser via 1177 inkorg

Nu får alla blodgivare kallelser via 1177 inkorg

En leende kvinna visar upp sin mobilskärm som visar en ditgital kallelse
- Jag tycker det är bra att bli kallad via 1177 inkorg. Det är smidigt och enkelt att ha sin kallelse där, säger Sandra Hessel som är blodgivare i Jönköping. Foto: Johan W Avby

Från och med den 11 april kommer alla blodgivare i Region Jönköpings län att kallas via 1177 inkorg. Inga kallelser kommer längre att skickas med e-post eller brev.

- Det är jättebra för våra blodgivare. Nu blir det lättare för dem att ha en säker kommunikation med oss på blodcentralen, säger Madelaine Andersson som är områdeschef för transfusionsmedicin i Jönköpings län och ansvarar för blodverksamheten på alla tre sjukhus, samt blodbussen.

Först i landet

Nu blir blodcentralerna i Region Jönköpings län först ut bland alla landets blodcentraler med att bli helt digitala.

- Jag är så glad att vi gör detta, det går helt i linje med den digitalisering som Region Jönköpings län arbetar för. Vi ser bara fördelar. Det är ett säkrare sätt att nå blodgivarna. Meddelanden i 1177 inkorg försvinner inte och hamnar inte i någon skräppost, säger Madelaine Andersson.

I Jönköpings län finns runt 8000 aktiva blodgivare som är mellan 18 och 70 år. Det är fullt friska personer som kommer frivilligt för att ge blod. I snitt lämnar en blodgivare blod två gånger per år.

- Jag tycker det är bra att bli kallad via 1177 inkorg. Det är smidigt och enkelt att ha sin kallelse där, säger Sandra Hessel som är blodgivare i Jönköping. 

Sandra är en av alla som besöker Länssjukhuset Ryhov. Det finns även blodcentraler på Värnamo sjukhus, Höglandssjukhuset i Eksjö och en blodbuss med ett flertal hållplatser. Det finns även en blodcentral i Tranås.

- Jag ger blod var fjärde månad när jag blir påmind genom att jag får min kallelse, säger Sandra Hessel.

Enklare att av- och omboka

Blodgivaren får en avisering, det vill säga ett sms och/eller e-post, om att hen fått ett meddelande i 1177 inkorg. För att se meddelandet behöver blodgivaren logga in med e-legitimation. Redan idag har nästan samtliga blodgivare någon gång loggat in på 1177.se och den stora majoriteten har också godkänt aviseringar.

- När blodgivaren får sin tid i 1177 inkorg är det också väldigt lätt att gå in och avboka eller omboka via en knapp som visas i kallelsen, berättar Marlene Homelius och Linnéa Bergemalm , systemadministratörer på blodcentralen som tillsammans med IT-centrum och sektion e-hälsa arbetat för att detta ska bli verklighet.

- Vi vill också slå ett slag för miljön och bli helt digitala. På det sättet kan vi minska pappersförbrukningen. Vi har några få blodgivare som föredrar att få sin kallelse via brev, men vi hoppas ändå de ser vinsten i att få sin kallelse via 1177 inkorg. Där finns många bra funktioner för enskilda invånare, säger Madelaine Andersson.

Digitala kallelser från alla vårdsystem

Införandet av digitala kallelser till 1177 inkorg för blodcentralerna är en del av ett stort regionalt projekt. Region Jönköpings läns mål är att kunna skicka digitala kallelser från alla vårdsystem till 1177 inkorg.

- 1177 är Sveriges samlingsplats för invånarens hälsa, vård, omsorg och tandvård. Att vi nu även kommer i mål med blodcentralerna är såklart väldigt positivt, säger Niklas Agnesund, e-hälsoutvecklare på sektion e-hälsa.

Sedan tidigare skickar klinisk fysiologi kallelser till 1177 inkorg och det har varit uppskattat både av patienter och personal.

Blodcentralen är en speciell verksamhet då det inte handlar om patienter utan personer som frivilligt vill ge blod. Därför finns det här en möjlighet att skicka enbart digitala kallelser. Men för andra verksamheter kommer även vanliga brev att finnas kvar för vissa patienter.

- Vår målsättning är att skicka digitala kallelser till alla och papperskallelser som komplement vid behov, säger Niklas Agnesund.

FAKTA – digitala kallelser

De flesta kallelser till fysiska vårdbesök skickas i Region Jönköpings län idag per post, vilket kostar både tid och pengar. Region Jönköpings län skickar runt en miljon papperskallelser per år.

Våra länsinvånare är vana vid att beställa, boka och hantera många av sina ärenden online under dygnets alla timmar. De förväntar sig att kunna göra de flesta ärenden via mobil eller dator, något som självklart även gäller när de söker vård och blir kallade till besök.

I Region Jönköpings län använder verksamheter olika vårdsystem som var och ett behöver utvecklas för att kunna skicka kompletta digitala kallelser till 1177 inkorg. Dessutom behöver all patientinformation som idag skickas med som bilagor till papperskallelsen digitaliseras. Därför sker införandet av digitala kallelser i Region Jönköpings län successivt under en period från 2021 och framåt.