Nu lanseras 1177 direkt – en ny digital ingång till alla vårdcentraler

Nu lanseras 1177 direkt – en ny digital ingång till alla vårdcentraler

En animerad bild som visar två mobiltelefoner med reklam för 1177 direkt. I mobiltelefonerna ser man en bild på en man som nyser i armvecket och en chatt-konversation mellan patient och vårdpersonal. På den ena skärmen står det Välkommen till 1177 direkt.
1177 direkt införs på samtliga vårdcentraler i Region Jönköpings län under oktober 2023.

I oktober inför alla vårdcentraler i Region Jönköpings län 1177 direkt – en ny digital ingång till vården. Det blir då möjligt för alla länsbor att starta sitt vårdärende dygnet runt. Under vårdcentralens öppettider kan patienten chatta och vid behov ha videosamtal med vårdpersonalen.

1177 direkt är en ny digital ingång till vården. En enkel väg för patienten att få kontakt och ett alternativt till att ringa. Det finns möjligheter att söka vård och även ställa administrativa frågor. Tjänsten nås via 1177.se och via knappval på telefon när patienten ringer till sin vårdcentral.

Så fungerar 1177 direkt
Patienten loggar in med e-legitimation och får svara på ett antal frågor om sina symtom. Därefter kan patienten få råd om hur hen kan ta hand om sig själv, eller erbjuds att chatta med vårdpersonal. Chatten kan sedan leda till ett videosamtal, röstsamtal eller ett bokat möte.

– Tanken med 1177 direkt är att underlätta för patienten att få kontakt med vården, på det sätt som passar bäst och där man befinner sig.  Det är många som föredrar att skriva istället för att prata i telefon, säger Sven-Åke Svensson, projektledare för införandet av 1177 direkt i Region Jönköpings län.

Vårdkontakt som passar patienten
Idag använder många mobiltelefonen för olika ärenden och förväntar sig att vården ska kunna kontaktas digitalt på samma sätt. 1177 direkt är ett steg i den riktningen. Digitala lösningar förenklar vardagen för patienter som istället för att åka till vårdcentralen kan få den hjälp de behöver hemma vid mobilen eller datorn när det passar bäst.
– För vårdpersonalen innebär det nya arbetssättet att de kan läsa patientens egen symtombeskrivning inför kontakten, att ärenden kan hanteras utifrån prioritet och att patienten kan skicka in bilder, avslutar Sven-Åke Svensson.

I Region Jönköpings län har tjänsten redan införts på fyra vårdcentraler i ett pilotprojekt. Deras arbete har utvärderats med positivt resultat och nu under oktober införs 1177 direkt på övriga 51 vårdcentraler. Senare under hösten kommer tjänsten även bemannas av de som jobbar på 1177 på telefon. 1177 direkt är en nationellt upphandlad tjänst från Inera som är regionernas digitaliseringsbolag och ett tiotal regioner i landet erbjuder idag tjänsten.

Startdatum för 1177 direkt under hösten 2023:

4 oktober
Värnamoområdet - Gnosjö-, Gislaved-, Värnamo- och Vaggeryds kommun

11 oktober
Höglandet - Aneby-, Eksjö-, Tranås-, Nässjö-, Sävsjö- och Vetlanda kommun

18 oktober
Jönköpingsområdet - Habo-, Jönköping- och Mullsjö kommun

Läs mer här om 1177 direkt:
http://www.1177.se/Jonkopings-lan/om-1177/1177-direkt/

Kontaktpersoner:

Sven-Åke Svensson
Projektledare 1177 direkt
070- 632 40 17
sven-åke.svensson@rjl.se

Presstjänst i Region Jönköpings län
010-242 40 30
press@rjl.se