”När jag mådde dåligt var det skönt att slippa prata i telefon”

”När jag mådde dåligt var det skönt att slippa prata i telefon”

Bild på Jan-Ove Olsson som sitter i bilen och håller i sin mobiltelefon i handen.
Jan-Ove Olsson kontaktade vården via 1177 direkt när han blev sjuk på semesterresan. Foto: Johan Werner Avby

I en månad har 1177 direkt varit igång på alla vårdcentraler i Region Jönköpings län. Här kan du läsa en artikel om Jan-Ove som under sommarsemestern på Öland plötsligt blev sjuk och testade 1177 direkt under lite annorlunda omständigheter.

Jan-Ove Olssons första kontakt med den nya digitala ingången till vården, 1177 direkt, skedde under viss dramatik. Det som han först trodde var en enkel förkylning som han vaknat upp med i brorsans stuga på Öland visade sig snart bli värre.
- Jag fick feber, frossa och svårt att andas, berättar Jan-Ove som tillsammans med sin fru snabbt satte sig i bilen för att åka hem till Jönköping igen. Medan frun körde satt Jan-Ove i passagerarsätet bredvid och började känna sig allt sämre.

Han hade hört om 1177 direkt som testades på hans vårdcentral och bestämde sig för att prova den nya chatten. Han svarade på de automatiserade frågorna och uppgav bland annat att han hade det jobbigt med andningen.
- Jag fick svar snabbt. Det var skönt att slippa prata när jag mådde dåligt, säger Jan-Ove som överlag känner sig bekväm med det digitala både yrkesmässigt och privat när han har kontakt med bland annat barnbarnen via chatt och videosamtal.

Han fick ett bokat möte på vårdcentralen och kunde åka dit direkt när han anlände
till Jönköping. Och någon enkel förkylning var det inte tal om.
- Jag blev ännu sämre på vårdcentralen och de behövde ringa efter en ambulans.

På sjukhuset konstaterades att Jan-Ove hade lunginflammation. Han blev inlagd på sjukhus och fick den hjälp han behövde. Nu när han ser tillbaka på händelsen under semestern konstaterar han att kontakten med vården fungerat perfekt.
- Det fungerade fantastiskt bra och jag fick ett väldigt bra omhändertagande. Och om han behöver kontakta vården igen så kommer han använda 1177 direkt.
- Det känns absolut smidigast och är att föredra.

 

"Många blir förvånade över hur enkelt det är att chatta och hur smidigt det är"

Vendela Tiderman jobbar som sjuksköterska på Rosenlunds vårdcentral och är en av dem som jobbar med 1177 direkt.

Vilka fördelar ser du för patienten med
1177 direkt?
– 1177 direkt är smidigt för patienten som kan sitta hemma, chatta eller prata i ett videosamtal och få sitt ärenden löst snabbt. När patienten loggat in och svarar på inledande frågor om sina symtom så ser jag det som en stor fördel att vi kan
prioritera ärendena så att de patienter som behöver hjälp fortast får det.

Vad tycker patienterna om att chatta?
– Många blir förvånade över hur enkelt det är att chatta och hur smidigt det är.

Hur har reaktionerna varit bland dem du haft kontakt med?
– Jag upplever att patienterna tycker att de får hjälp där de är och med det man
behöver. Många tycker att det är väldigt smidigt och jag upplever att många känner sig sedda och hörda och vet vad nästa steg blir när de lämnar chatten.

1177 DIREKT
1177 direkt är en ny digital ingång till vården som under oktober 2023 infördes på alla vårdcentraler i Region Jönköpings län. 1177 direkt är en enkel väg för att få kontakt och ett alternativt till att ringa. När du loggat in med din e-legitimation svarar du på ett antal frågor om dina symtom – sedan kan du antingen få råd hur du kan ta hand om dig själv eller chatta med vårdpersonal. Chatten kan sedan leda till ett videosamtal, röstsamtal eller ett bokat möte. Du når 1177 direkt från 1177.se.

Artikeln är tidigare publicerad i Region Jönköpings läns invånartidning Nära dig. 

Läs mer om 1177 direkt!