1177 på telefon förstärker arbetet med 1177 direkt
Från och med den 29 november får vårdcentralerna förstärkning i sitt arbete med 1177 direkt av verksamheten 1177 på telefon.
I drygt en månad har den nya digitala tjänsten 1177 direkt varit en igång på samtliga vårdcentraler i Region Jönköpings län. Omkring 17 600 patient-triageringar har genomförts i tjänsten sedan basinförandet startade vecka 11 och fram till vecka 47.
Onsdagen den 29 november klockan 08.00 går 1177 på telefon in i arbetet. När en patient fått ett egenvårdsråd efter triageringen i tjänsten men ändå väljer att få kontakt med vårdpersonal så kommer de ärendena att styras direkt till 1177 på telefon.
– Vi är redo och ser fram emot att gå in i arbetet med 1177 direkt, säger Ottilia Ax, sjuksköterska med specialfunktion inom 1177 på telefon och en del av projektgruppen för 1177 direkt.
– 1177 på telefon blir ett bra tillskott i flödet, konstaterar Sven-Åke Svensson, projektledare för 1177 direkt.
Om 1177 på telefon
- Uppdraget för 1177 på telefon är att stödja regionens arbete för en god hälsa och vård på lika villkor till alla invånarna.
- 1177 på telefon i Region Jönköpings län tillhandahåller rådgivning utifrån de vårdsökandes symtom, ger egenvårdsråd, förmedlar hälsofrämjande råd och vid behov vägleder vårdsökande till rätt vårdinstans.
- 1177 på telefon vänder sig i första hand till den del av invånarna som inte har en pågående kontakt med vården och till personer som blivit tillfälligt sjuka eller insjuknar när vårdcentralerna är stängda.
- Med stöd av ett kvalitetssäkrat nationellt medicinskt beslutstöd bedömer telefonsjuksköterskorna patientens symtom, prioriterar brådskegrad och vårdbehov.
- Målet med tjänsten är att öka människors trygghet i vardagen genom att bidra till en god telefontillgänglighet till hälso- och sjukvården dygnet runt, alla dagar, hela året.