Nya spår i fokus i Almedalen: ”Sverige behöver ett robust järnvägsnät”

Nya spår i fokus i Almedalen: ”Sverige behöver ett robust järnvägsnät”

Kollage, järnvägsspår och regionråden Rachel De Basso och Tommie Ekered
"Nya spår är inget lyxprojekt, det är en helt central framtidsfråga som handlar om att underlätta vardagen för både människor och företag", menar Tommie Ekered (M), regionråd. Foto: MostPhotos, Johan W Avby

Om investeringar i nya järnvägsspår uteblir riskerar Sverige att hamna utanför när både Danmark och Tyskland nu satsar stort på att bygga ut sin infrastruktur. Det menar regionråden Rachel De Basso (S) och Tommie Ekered (M) som under Almedalsveckan lyfter behovet av nya järnvägsspår.

I både Danmark och Tyskland pågår just nu omfattande infrastruktursatsningar. Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland öppnar 2029 och förväntas bli en nyckelpunkt för såväl godstransporter som persontrafik i hela norra Europa. Samtidigt förstärks järnvägsnätet i både Danmark och norra Tyskland. För Sverige innebär det stora möjligheter – men också stora risker om inget görs.

Vill att frågan prövas igen

– Frågan om nya stambanor har diskuterats länge och nu vill vi att frågan prövas igen. Vi ser redan idag flaskhalsar och kapacitetsbrister i järnvägstrafiken och hur det påverkar både tillförlitlighet och tillväxt. Det är svårt att bortse från risken att företag på sikt väljer att etablera sig längre söderut om satsningar uteblir. Sverige behöver ett robust järnvägsnät och utan nya spår riskerar vi gå miste om både företagsetableringar och värdefull kompetens, säger Rachel De Basso (S), regionstyrelsens ordförande, Region Jönköpings län.

När Almedalsveckan idag drar igång på allvar är det med seminariet "En välutvecklad sydsvensk infrastruktur gynnar hela Sverige och Europa" som programmet på länsarenan Mötesplats Jönköpings län inleds.

I samtalet, som arrangeras av Regionsamverkan Sydsverige, ger en namnkunnig panel sina perspektiv på hur satsningar i södra Sverige och kapacitetshöjningar på Södra stambanan kan skapa robusthet och redundans i hela det svenska järnvägssystemet – men också hur viktig infrastrukturen är för att svenska företag ska kunna konkurrera internationellt.

"Inget lyxprojekt"

På torsdag fortsätter samtalen i seminariet "Nya förbindelser och förutsättningar – hur påverkas Sverige av norra Europas infrastruktursatsningar?”. Där lyfter panelen blicken mot det större perspektivet: vad händer om Sverige inte hänger med i utvecklingen - och hur påverkas svenska företags möjligheter att etablera sig, exportera varor och locka kompetens om transportvägarna norrut inte håller måttet?

– Det handlar inte bara om kapacitet, utan om att skapa ett järnvägssystem som tål störningar, som knyter oss närmare Europa och som gör att vi kan konkurrera om investeringar. Nya spår är inget lyxprojekt, det är en helt central framtidsfråga som handlar om att underlätta vardagen för både människor och företag, säger Tommie Ekered (M), regionråd och ordförande i nämnd för trafik, infrastruktur, miljö i Region Jönköpings län.

_________________________________

Följ infrastrukturseminarierna på Mötesplats Jönköpings län:

Tisdag 24 juni, kl. 09.30-10.30

En välutvecklad sydsvensk infrastruktur gynnar hela Sverige och Europa

Ett robust och välfungerande transportsystem är grundläggande för invånarnas och näringslivets möjligheter att verka i landets alla delar. Bygget av Fehmarn Bält-tunneln kommer ge stora effekter på transporterna i Sverige. Därför behövs satsningar som ger förutsättningar för tillväxt i hela landet.

Regionsamverkan Sydsverige, som är ett samarbete mellan Region Blekinge, Region Halland, Region Jönköpings län, Region Kalmar län, Region Kronoberg och Region Skåne, välkomnar till seminarium kring regionernas roll och uppdrag.

Medverkande:

  • Maria Stockhaus (M), ledamot i riksdagens trafikutskott
  • Ulrika Geeraedts, planeringsdirektör, Trafikverket
  • Monica Lingegård, verkställande direktör, SJ
  • Tina Petersson Lind, verkställande direktör, IKEA Älmhult
  • Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelsens ordförande, Region Skåne
  • Rachel De Basso (S), regionstyrelsens ordförande, Region Jönköpings län
  • Moderator är Thomas Nilsson, utvecklingsstrateg, Region Skåne

 

Se seminariet här

_________________________________

 
Torsdag 26 juni, kl. 17.00-17.45

Nya förbindelser och förutsättningar - hur påverkas Sverige av norra Europas infrastruktursatsningar?

När Danmark och Tyskland investerar stort i infrastruktur, industri och grön omställning förändras förutsättningarna i hela Öresundsregionen. Fehmarn Bält-tunneln skapar nya flöden av varor, människor och investeringar. Hur kan Sverige möta upp detta?

Medverkande:

  • Stig Rømer Winther - managing director Fehmarn Belt Development
  • Thomas Becker - managing director String Megaregion 
  • Niklas Säwén - kommunstyrelsens ordförande (S) Sundsvall samt ordförande i Nya Ostkustbanan
  • Pär Helgesson - ansvarig Samhällskontakter och strategisk infrastruktur, SJ AB
  • Rachel De Basso - regionstyrelsens ordförande (S), Region Jönköpings län
  • Tommie Ekered - regionråd (M), ordförande nämnd för Transport, Infrastruktur och Miljö, Region Jönköpings län
  • Moderator är Karin Hermansson, regional utvecklingsdirektör, Region Jönköpings län

Se seminariet här

Du kan läsa mer om Region Jönköpings läns medverkan i Almedalen på rjl.se/almedalen