Anmälan enligt lex Maria – andningsproblem uppstod efter operation
En multisjuk patient genomgick en nödvändig bukoperation. I efterförloppet uppstod andningsproblem som krävde vård på intensivvårdsavdelningen under en hel vecka innan patienten kunde återgå till hemmet. Region Jönköpings län anmäler händelsen för prövning enligt lex Maria.
Region Jönköpings län har utrett händelsen, vidtagit åtgärder och lämnar ärendet för bedömning av myndigheten Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
Den multisjuka patienten hade många riskfaktorer. Med anledning av allvarliga bukbesvär behövde patienten genomgå en operation. Under operationen uppstod andningsproblem som fanns kvar även efteråt. Patienten fick läggas in för övervakning av andningen. Trots det uppstod allvarlig syrebrist som krävde behandling i respirator på intensivvårdsavdelningen under en veckas tid innan patienten kunde återgå till hemmet.
Utredningen av händelsen har visat att det fanns en bristande förståelse för allvarlighetsgraden av andningsproblematiken. Det ledde till fördröjning av åtgärder då patienten försämrades med behandlingen på Intensivvårdsavdelningen. Patienten har inga men av det inträffade.
Verksamheten har vidtagit åtgärder i form av utbildning och förtydligade av rutiner i samband med rapportering mellan olika vårdenheter, för att minimera risken för att liknande händelser uppstår igen.
Diarienummer: RJL 2025/2962
Kontakt
Birgitta Ekstrand Lagerqvist
Chefläkare och ansvarig för lex Maria
Region Jönköpings län
Telefon: 010-242 33 32, 0737-16 69 84
Växel: 010-241 00 00
Skyldighet att anmäla
Lex Maria är en lag som innebär att personal inom hälso- och sjukvården är skyldig att anmäla till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, om en patient har drabbats av, eller riskerat att drabbas av, en allvarlig skada eller sjukdom i samband med vård, behandling eller undersökning.
Chefläkaren är utsedd för att ansvara för vårdgivarens anmälningsskyldighet enligt patientsäkerhetslagen. Chefläkaren har också ansvar för att stödja hälso- och sjukvårdens arbete med kvalitet, patientsäkerhet och tillsyn.
Sjukvården vill lära av misstagen
Lex Maria syftar framför allt till att höja patientsäkerheten och förbättra kvaliteten i vården. Genom att anmäla och utreda allvarliga händelser kan man förhoppningsvis förhindra att de sker igen. Lex Maria-utredningar leder ofta till nya eller förbättrade rutiner och riktlinjer. Utredningen ska också leda till att den drabbade patienten och närstående får klarhet i varför skadan eller sjukdomen uppstod.
Om patienter och närstående har synpunkter på vården
Patienten och närstående kan inte själv göra anmälan enligt lex Maria. Däremot ska lex Maria-ansvarig läkare alltid informera patienten och närstående om en anmälan görs och ge patienten och närstående möjlighet att beskriva vad som hänt.
Patienter och närstående som har synpunkter och klagomål ska i första hand kontakta den verksamhet som ansvarat för vården, i andra hand patientnämnden i Region Jönköpings län.
Patienter och närstående som, efter att ha varit i kontakt med den verksamhet som ansvarat för vården, ifrågasätter eller vill få bedömt om sjukvårdspersonal har handlat felaktigt i vård eller bedömning, kan vända sig till IVO. Efter utredning kan IVO rikta kritik mot vårdgivaren eller enskild person.
Ovanligt med allvarliga skador
Vårdpersonalen inom Region Jönköpings län har över två miljoner patientkontakter varje år. Av dessa leder omkring 60 till anmälan enligt lex Maria.