Rektor och lärare från Tanzania besöker Sörängens folkhögskola

Rektor och lärare från Tanzania från Katumba Folk Development College i Tanzania.
Rektor Mussa Mturuck och läraren Keneth Songa från Katumba Folk Development College i Tanzania.

Gäster från Tanzania besöker Sörängens Folkhögskola under veckan.

Under veckan (5-11 mars) får Sörängens Folkhögskola besök av rektor och lärare från Katumba Folk Development College i Tanzania. FDC:s är Tanzanias variant av folkhögskola, grundade av president Juliust Nyerere 1975, med den svenska folkhögskolan som föreblid. Detta är en del av det pågående utbytet mellan Sörängens Folkhögskola och Grimslövs folkhögskola samt Katumba och Ilula FDC:s.

Projektet finansieras av Universitets- och Högskolerådets program Atlas planering. Under veckan kommer medverkande skolor att planera för ett treårigt projekt, Atlas Partnerskap, som kommer att inkludera både lärar- och deltagarutbyte.

Gästerna från Tanzania kommer att delta i olika aktiviteter på skolan och få en inblick i den svenska utbildningssystemet.