Unicare vårdcentral i Värnamo styr patienterna till rätt kompetens

En kvinna sitter vid en dator med headset
Sjuksköterska Julia Viberg sitter i telefonrådgivningen och ser till att patienterna får kontakt med lämplig yrkesgrupp på vårdcentralen. Foto: Mikael Bergström
En kvinna sitter vid en dator med headsetEn manlig sjuksköterska tittar en patient i halsenGruppbild på en vårdcentrals medarbetare

Unicare vårdcentral i Värnamo har trimmat sina processer för att patienterna direkt ska få träffa rätt yrkesgrupp, ett led målsättningen att använda kompetenser på rätt sätt och uppfylla den nya vårdgarantin.

Vi har skapat bra rutiner med bland annat olika frågor för att triagera rätt i telefonrådgivningen. Om det är lämpligt att patienten får en första kontakt med till exempel fysioterapeut eller samtalsterapeut, så lägger jag över samtalet till deras Tele-Q. Sedan blir patienten uppringd samma dag eller dagen därpå, förklarar Julia Viberg, sjuksköterska i telefonrådgivningen.

Vårdcentralens sjuksköterska med psykiatriinriktning har till exempel två akuttider varje dag för samtal med patienter med psykisk ohälsa. Patienterna kan sedan vid behov remitteras till specialistpsykiatrin på Värnamo sjukhus.

Mycket teamarbete

– Vi har mycket teamarbete och ju närmre man arbetar med varandra i teamen, desto lättare blir det för sköterskorna i telefonrådgivningen att slussa patienterna till rätt kompetens, säger verksamhetschef Carina Sandberg.

Dagtid finns närakuten på vårdcentralen, med läkare och sjuksköterska beredda att ta emot patienter som bokat in sig på akuttider eller som kommer på spontanbesök.

– Vår närakut öppnar redan sju varje morgon. Vi har också eget labb med biomedicinska analytiker och undersköterskor som snabbt ger provsvar och därmed snabb hjälp. Alla våra personalkategorier har också akuttider och fyra dagar i veckan har vi vår filial i Forsheda öppen, säger Carina Sandberg.

Kompetenser används rätt

Att patienten själv kan boka in sig online till lämplig yrkesgrupp, eller styrs rätt via telefonrådgivningen, innebär att vårdcentralens kompetenser används på rätt sätt.

– Tidigare blev det ofta först bokning till läkare. Men det är behovet som ska styra, och patienterna förstår när det inte är nödvändigt att träffa en läkare först. Det handlar om att börja i rätt ände, säger hon. Unicare har också en onlinetjänst i samarbete med digitala vårdtjänsten Doktor24. Patienten kan dygnet runt gå in i en app, beskriva sina besvär och få svar, om egenvårdsråd, att den digitala vårdtjänsten ringer upp, eller att vårdcentralen kontaktar patienten nästa vardag.

– Väldigt smidigt, och betyder mycket för tillgängligheten, säger Carina Sandberg.

Mottagning för äldre

För de äldre patienterna, från 74 år, har vårdcentralen startat en speciell mottagning med sjuksköterska och läkare.

– Vi har akuta tider för den åldersgruppen för att öka tillgängligheten. De kan även göra hembesök varje dag, för de patienter som är i behov av det, i samarbete med hemsjukvården i Värnamo kommun. Detta gör vi för att patienten snabbare ska få rätt vård. För patienten är det också en stor fördel att kunna träffa doktorn öga mot öga, säger Carina Sandberg.

Till de patienter som är aktuella för samordnad individuell plan, SIP, blir det också hembesök av vårdsamordnare.

– De flesta av våra patienter bor i stan, så det är ganska nära och smidigt. Men vi ska även utveckla digitala lösningar för detta, säger Julia Viberg, som är en av vårdsamordnarna.

MIKAEL BERGSTRÖM