Animation presenterar vinjetten till Värnamo filmhistoriska festival

Deltagarna på animation har tillsammans med Harriet Leander skapat vinjetten till Värnamo Filmhistoriska festival 2023.

Stolen

Vinjettuppdrag av Animation på Sörängens folkhögskola, för Värnamo Filmhistoriska festival 2023.

Idén utgår ifrån festivalens logotyp, John Kandells karaktäristiska stol Camilla. Stolen är vinjettens huvudperson som vi följer genom olika filmscener. Stolen utgör som karaktär en humoristisk hyllning till filmkonsten samtidigt som den etablerar Värnamo Filmhistoriska festival som dess förespråkare. Genom valet av scener vill vi visa på filmens rika variation som historieförmedlare, identitets- skapare och bärare av drömmar.

Processen med att ta fram idén och animera vinjetten tog två veckor. Projektledning utfördes i huvudsak av Harriet Leander som även gjorde början, slutet samt all compositing. Idéutveckling, storyboard, design, och animation gjordes av deltagare på Sörängens folkhögskolas animationsutbildning. Deltagarna ansvarade för vars en scen, varje scen är ca. 3 sekunder. Musiken är skapad i samarbete med musiklinjen på Hjo Folkhögskola.

Genom att låta deltagarna utföra externa uppdrag får de viktig träning. Utbildningens strävan är att förbereda deltagarna för att arbeta professionellt.

Läs mer om festivalen här: