Biomedicinsk analytiker på laboratoriemedicins kundtjänst

Biomedicinsk analytiker på laboratoriemedicins kundtjänst

Peter håller upp en agarplatta.
Peter kombinerar arbete i kundtjänst med laboratoriearbete. Foto: Johan W Avby

Peter Sigfridsson är biomedicinsk analytiker och jobbar bland annat i laboratoriemedicins kundtjänst på Länssjukhuset Ryhov i Jönköping.

Vilken är din roll i laboratoriemedicins kundtjänst?

– Min huvudsakliga uppgift är att svara i telefon när labbets kunder ringer och undrar något eller behöver hjälp. Det kan vara allt från provsvar, frågor om hur ett prov ska tas, till hur vi tillsammans med kunden kan lösa ett problem som dykt upp. I kundtjänst är man spindeln i nätet där man försöker reda ut och fixa till saker både för stunden, men också på längre sikt, och försöka motverka att liknande problem eller fel dyker upp igen.

Vilka är det som ringer till kundtjänst?

– Våra kunder är vårdcentraler i Region Jönköpings län och avdelningar på sjukhusen i länet, men även patienter ringer. Vi har som målsättning att aldrig säga: du har ringt fel. Vi försöker alltid hjälpa den som ringer, men ibland måste vi hänvisa till exempelvis patientens vårdgivare. Vi får självklart inte lämna ut svar direkt till patienten!

Hur arbetar kundtjänst för att ge kunden bästa möjliga service?

– Vi jobbar hela tiden med att leverera rätt svar. Hinner vi inte svara just då, eller inte vet svaret tar vi kundens nummer och ringer upp senare. Ibland får vi ringa andra labb och förklara ärendet för att kunna leverera rätt svar till kunden. Emellanåt får vi klagomål och då är det mycket viktigt att lyssna på vad kunden har att säga och inte försöka skylla ifrån sig. Kunden ringer och upplyser oss om att något är fel, den vetskapen är viktig för oss för att bli bättre. Därför tackar jag alltid personen som ringt när de ringer med något klagomål